Ryšys, kuris augina: prieraišumo reikšmė šeimoje
Psichologė Danutė Padelskaitė
Seminaras tėvams
Atmintinė po seminaro
📖 Prieraišumas ir mentalizacija
Kas yra prieraišumas?
- Tai gilus emocinis ryšys tarp vaiko ir globėjo (dažniausiai tėvų), kuris suteikia saugumo jausmą.
- Prieraišumas formuojasi per kasdieninį jautrų reagavimą į vaiko poreikius.
Prieraišumo tipai (pagal M. Ainsworth):
Saugus: vaikas pasitiki, kad į jį bus reaguojama.
Vengiantis: vaikas nesitiki paguodos, nes patirtis rodo, kad jos negaus.
Ambivalentiškas: vaikas patiria neprognozuojamą reakciją, tampa priklausomas nuo tėvų nuotaikų.
📁 Vidiniai darbiniai modeliai
Tai vaikystėje susiformavę "santykių žemėlapiai", pagal kuriuos vaikas mokosi:
- Ar aš esu vertas meilės?
- Ar galiu pasitikėti kitais?
Refleksija tėvams:
- Kai buvau vaikas ir man buvo sunku, ar jaučiau, kad galiu kreiptis pagalbos?
- Kaip tai gali veikti mano tėvystę dabar?
🌳 Tėvai kaip saugi bazė
Vaikui svarbu išdrąsti tyrinėti pasaulį – tik žinant, kad galės grįži pas jus pasiguosti, pasidalinti.
Refleksija tėvams
- Kada paskutinį kartą buvau saugi bazė savo vaikui?
- Kada mano reakcija buvo per šalta, griežta ar atsiribojusi?
🕵️♂️ Mentalizacija – suprasti, kas vyksta viduje
Gebėjimas matyti vaiką kaip jaučiantį, mąstantį, turintį ketinimų.
Vaiko elgesys = žinia. Ne tik problema.
Padedantys žodžiai:
- „Spėju, kad tau buvo sunku..."
- „Atrodo, kad tave ši situacija labai nuliūdino..."
- „Aš galvoju, jog tau gal baisu, nes..."
🎮 Kaip auginti psichologinį atsparumą?
- Leiskite vaikui klysti saugiai.
- Skatinkite bandyti iš naujo.
- Rodykite pavyzdį, kaip patys susitvarkote su nesėkme.
- Reaguokite į emocijas, o ne tik į elgesį.
🌟 Vaikas tampa stiprus tada, kai jaučia, kad yra emociškai suprastas ir matomas.
Papildomi šaltiniai:
- Fonagy, P. et al. (2002) „What Works for Whom“ Bowlby, J. (1988)
- „A Secure Base“ Siegel, D. (2015) „The Whole-Brain Child“
Ryšys, kuris augina: prieraišumo reikšmė šeimoje
Psichologė Danutė Padelskaitė
Seminaras tėvams
📖 Prieraišumas ir mentalizacija
Kas yra prieraišumas?
- Tai gilus emocinis ryšys tarp vaiko ir globėjo (dažniausiai tėvų), kuris suteikia saugumo jausmą.
- Prieraišumas formuojasi per kasdieninį jautrų reagavimą į vaiko poreikius.
Prieraišumo tipai (pagal M. Ainsworth):
Saugus: vaikas pasitiki, kad į jį bus reaguojama.
Vengiantis: vaikas nesitiki paguodos, nes patirtis rodo, kad jos negaus.
Ambivalentiškas: vaikas patiria neprognozuojamą reakciją, tampa priklausomas nuo tėvų nuotaikų.
📁 Vidiniai darbiniai modeliai
Tai vaikystėje susiformavę "santykių žemėlapiai", pagal kuriuos vaikas mokosi:
- Ar aš esu vertas meilės?
- Ar galiu pasitikėti kitais?
Refleksija tėvams:
- Kai buvau vaikas ir man buvo sunku, ar jaučiau, kad galiu kreiptis pagalbos?
- Kaip tai gali veikti mano tėvystę dabar?
🌳 Tėvai kaip saugi bazė
Vaikui svarbu išdrąsti tyrinėti pasaulį – tik žinant, kad galės grįži pas jus pasiguosti, pasidalinti.
Refleksija tėvams
- Kada paskutinį kartą buvau saugi bazė savo vaikui?
- Kada mano reakcija buvo per šalta, griežta ar atsiribojusi?
🕵️♂️ Mentalizacija – suprasti, kas vyksta viduje
Gebėjimas matyti vaiką kaip jaučiantį, mąstantį, turintį ketinimų.
Vaiko elgesys = žinia. Ne tik problema.
Padedantys žodžiai:
- „Spėju, kad tau buvo sunku..."
- „Atrodo, kad tave ši situacija labai nuliūdino..."
- „Aš galvoju, jog tau gal baisu, nes..."
🎮 Kaip auginti psichologinį atsparumą?
- Leiskite vaikui klysti saugiai.
- Skatinkite bandyti iš naujo.
- Rodykite pavyzdį, kaip patys susitvarkote su nesėkme.
- Reaguokite į emocijas, o ne tik į elgesį.
🌟 Vaikas tampa stiprus tada, kai jaučia, kad yra emociškai suprastas ir matomas.
Papildomi šaltiniai:
- Fonagy, P. et al. (2002) „What Works for Whom“ Bowlby, J. (1988)
- „A Secure Base“ Siegel, D. (2015) „The Whole-Brain Child“